czwartek, 1 czerwca 2017

Dlaczego sterowce nie są już używane?

Why aren't airships no longer used?

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?
  
Na początku ubiegłego wieku, świat stanął w obliczu dwóch ścieżek rozwoju: samolotów i sterowców.
Samoloty wygrały. Ciekawe, bo sterowce były i są bardziej obiecującymi, unoszącymi się w powietrzu obiektami.

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?

Dlaczego? Otóż:

1) Komfort. Kabiny mogą być tak duże jak na statku wycieczkowym z wszystkimi udogodnieniami.

2) Pojemność i zasięg lotu. Sterowiec może przewozić więcej pasażerów niż w samolot, albo ogromną ilość ładunku. Wyobraźcie sobie rejs w powietrzu z 3-4 tysiącami pasażerów na pokładzie!

3) Najwyższa niezawodność i bezpieczeństwo! Jeśli używany jest hel. Bezpieczeństwa jest znacznie wyższa niż w samolotach i helikopterach. (Nawet w najbardziej poważnych katastrofach sterowców wykazano wysoki wskaźnik przeżycia ludzi).

4) Ekonomia. Znacznie niższe zużycie paliwa.

5) Nieograniczony czas w powietrzu.

6) Nie potrzebują infrastruktury lotniskowej i pasa startowego. Sterowce nie lądują, unoszą się nad ziemią.

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?

Sceptycy twierdzą, że sterowiec ma wiele wad, takich bardzo powolny lot.W dzisiejszych czasach jest już możliwe zbudowanie sterowca, który osiągnie wysokości 20-30 km i będzie latał z prędkością ponad tysiąca kilometrów na godzinę. 

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?

Wiele osób słyszało o tragedii sterowca „Hindenburg”. 
4 marca 1936 zakończono budowę największego sterowca Zeppelin kategorii LZ 129 „Hindenburg” o długości 245 metrów i maksymalnej średnicy 41,2 m. Zawierał 200 000 m³ wodoru w 16 zbiornikach. Napędzały go cztery silniki diesla o mocy 1200 KM każdy.
Przypomnijmy, że w 1936 sterowce latały z prędkością do 150 km na godzinę.

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?

Po wystartowaniu z Frankfurtu z 97 osobami na pokładzie (36 pasażerów i 61 osób załogi) i trzydniowej podróży przez Atlantyk, sterowiec spłonął 6 maja 1937 r. podczas cumowania na lotnisku w Lakehurst w stanie New Jersey (USA). Zginęło 13 pasażerów i 22 członków załogi oraz główny członek załogi naziemnej, kapitan Ernst Lehmann.

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?

Jest kilka hipotez co do przyczyn katastrofy:
-Jedni sugerują sabotaż. 
-Inni, że katastrofa Hindenburga została spowodowana zmęczeniem materiału poszycia sterowca.
-Pojawiła się również teoria, że sterowiec spłonął z powodu połączenia łatwopalnych substancji. 

W każdym bądź razie, nauka jest już na takim poziomie, że bez problemu mogłaby przyczynić się (tym razem) do rozwoju sterowców, bardzo bezpiecznych sterowców.

Dlaczego sterowce nie są już używane? Why aren't airships no longer used?
Warto zobaczyć / See also: Brno-Magiczna fontanna. 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz